سفارش تبلیغ
صبا ویژن






آزربایجان اوشاقی(بچه آزربایجان)

نشان آمریکائیها پرنده شاهین است .

نشان فرانسوی ها خروس است .

نشان کانادایی ها خرس است .

نشان انگلیس ها شیر است .

نشان ترکها گرگ(بز قورد) است .


همانطوری که گفته شد در جهان کنونی هفت (7) کشور مستقل ترک وسیزده (13) جمهوری خود مختار ترک و مجموعا پنجاه وشش (56) سرزمین ترک وجود دارد که حدود 560 میلیون نفرازجمعیت جهان را شامل می شوند. و دارای پرچم های مختلفی می باشند ولی در یک اصل تمامی ملل ترک جهان مشترک هستند و آن داشتن سمبل مشترک گرگ ( بز قورد) است . که در اجتماعات با تا کردن دو انگشت وسط آنرا نشان می دهند .

فلسفه اینکه چرا بز قورد نشان وعلامت ملل ترک جهان شده است ؟ روایات مختلفی دارد که ما به یک نمونه از آن اشاره می کنیم :

در داستانها آمده است که اولین ثلاله ملل ترک دنیا شخصی بنام اغوز خان بوده است که در شیر خوارگی ، پدر و مادرش را از دست داده و تک و تنها در دره ای می ماند که در این هنگام گرگی از جنس بظ قورد طفل شیرخواره را پیدا کرده و از او نگهداری میکند و با دادن شیر خود ، طفل را از مرگ نجات می دهد . که با زنده ماندن اغوز خان نسل ترکها از نابودی نجات پیدا می کند و با ایجاد زاد و ولد قبیله ترکها بوجود می آید و اغوز خان اولین ثلاله و جد ( آ تای ) ترکها بحساب می آید که با شیر گرگ بزرگ شده است . و اگر بظ قورد نبود ، اغوز خان زنده نمی ماند وبدیهی است که نسل ملت ترک نیز از میان می رفت . لذا بدین سبب بظ قورد نشان ملل ترک جهان می شود . علاوه بر این بظ قورد خصوصیتهای منحصربه فردی دارد و با سایر گرگها و حیوانات فرق دارد که چند مورد ذکر می شود :

1- بظ قورد مثل سایر گرگها اجتماعی زندگی نمی کند و معمولا تنها زندگی می کند .

2- بظ قورد فقط با یکی از همنوعان خود ازدواج کرده و جفت گیری می کند و مثل انسانها زندگی خانوادگی تشکیل می دهد .

3- بظ قورد ، هرگز در جای محصور زندگی نکرده و اسارت را تحمل نمی کند وهرشئ ای یا جانداری که مانع حریت وآزادگی اش شود سریعا حمله ورشده وپاره پاره اش می کند. و در صورت تحمیل اسارت ، یا خود کشی می کند و یا با گرسنه ماندن می میرد . یعنی یا می میرد و یا از اسارت خود رانجا ت می دهد، که این خصیصه، ارزش سمبلی آنرا بیشترعیان می کند.

4- بظ قورد در برابر تجاوز به لا نه اش و حمله دشمن خیلی درنده بوده و متجاوز را پاره پاره می کند

- در واقع بظ قورد حیوانی است با جثه کوچکتر از گرگهای معمولی ، نجیب ، تمیز و مهربان و در عین حال زیرک و درنده و اسارت ناپذیر ، که با گرگهای معمولی خیلی فرق دارد .

***********************************************************************

نـمــــــــــــــــــاد کــهن کشــــــــورها

 
بسیاری از کشورهای جهان یک حیوان را به عنوان نماد خود انتخاب کرده اند .برخی کشورهای دیگر نیز به دلیل اینکه زیستگاه جانوری خاص هستند به نام کشور این موجود شهرت دارند. نگاهی به تعدادی از حیوانات نمادین کشورهای مختلف جهان

 

خروس یکی از نمادهای کشور فرانسه و نیز پرتغال است.البته شهرت خروس های فرانسوی بیشتر است. در فرانسه خروس اشاره ای تاریخی به سقوط امپراتوری رم غربی و ظهور دوباره سرزمین گل « فرانسه قدیم » است. در پرتغال خروس نماد ایمان و عدالت است

 

 

کانگورو نماد کشور استرالیا است و حدود 63 گونه این جانور کیسه دار در کشور استرالیا زندگی می کنند. درعین حال زیستگاه برخی از گونه های کانگورو در کشور گینه نو پاپوازی است.

 

سگ آبی نماد کشور کانادا است و در تاریخ توسعه این کشور به دلیل تجارت پوست در دوره استعمار بریتانیا نقش دارد. تصویر سگ آبی بر روی برخی از سکه های کانادا و نیز تمبرهای پستی این کشور مشاهده می شود.
red_wolf.jpg
گرگ (گرگ خاکستری) سالهاست که این نماد ،نمادکشورهای تورک نشین بوده و در نشانهای حکومتی و تجاری ازاین علامت استفاده میشده و در پرچم کشورهای تورک یک ماه و یک ستاره ی پنج ضلعی وجود دارد که در صورت وصل نمودن گوشه های ستاره به ماه سر گرگ در حال زوزه کشیدن نمایان می شود

 

 

شیر نماد کشور بریتانیا است و تصویر آن به روی نشان ها و علائم سلطنتی و برخی از سکه های واحد پول این کشور نقش بسته است.

عقاب ماهیخوار سر سفید از سال 1782 میلادی به عنوان نماد ملی ایالات متحده انتخاب شد. تصویر این گونه عقاب روی مهر ریاست جمهوری ایالات متحده و نیز نیروی هوایی این کشور و برخی از سکه های آن دیده می شود.

 

چین مرکزی زیستگاه پاندا است و نام پاندا مترادف با نام کشور چین بوده که این جانور را به عنوان یک گنجینه ملی خود تلقی می کند.

 

جگوار یا پلنگ آمریکای جنوبی نماد کشور آرژانتین است.

 

 

لاما نماد کشور بولیوی بوده و تصویر آن روی پرچم این کشور و نیز نشان های رسمی آن مشاهده می شود.

 

 

کندور که زیستگاهش سلسله جبال آند در آمریکی جنوبی است یکی از نمادهای اصلی کشور شیلی است.

 

ببر یکی از نمادهای ملی کشور هند است

نوشته شده در شنبه 92/1/10ساعت 7:9 عصر توسط آتامین بالاسی(بچه ی بابام) نظرات ( ) |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت